Piotr Fąfrowicz – ilustracje
Zbigniew Kiersnowski – tekst
przekład: Zbigniew Kiersnowski
Wydawnictwo: Media Rodzina, Poznań
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 384 s.
Format: 170 x 190 mm
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-7278-642-5
Przedział wiekowy: 4+
Baśnie japońskie. Bezpowrotna góra to egzotyczne opowieści z tajemniczego odległego kraju: o wielkich czynach bohaterów, którzy stają twarzą w twarz z potężnym przeciwnikiem, dokonują trudnych wyborów i walczą nawet z demonami.
Graficzna forma książki zwraca uwagę wyrafinowaną prostotą i elegancją. Ilustrator pełni tu funkcję równorzędną z pisarzem, podejmuje niezależny dialog z czytelnikiem, otwiera obraz, podpowiada, proponuje wolną przestrzeń wyobraźni. Sugeruje figurę bohaterów, zatrzymuje kadry akcji i rozgrywa je na obu otwartych kartach książki – zabiegi wykonane po mistrzowsku. Piotr Fąfrowicz stosuje niezwykle wymagającą technikę malarstwa monochromatycznego. Malarstwo tuszem, kaligrafia japońska, odmienna od europejskiej – trudna technika ekspresji plastycznej – zostały włączone do fabuły baśni. Dominujące, transparentne, brunatne barwy subtelnie rozkwitają wraz tekstem słonecznym błękitem, iskrzą się różem, wyrafinowane kolory płynnie przenikają w typograficzną tkankę tekstu.
Ręczne barwienie kart, z pozostawionymi śladami pociągnięć pędzla – abstrakcyjna nowa przestrzeń książki wnika w tekst, funkcje zostają odwrócone: czcionka sama w sobie staje się elementem dekoracyjnym. Istotny, subtelny gest malarski artysty, tworzący niezależny język plastyczny, dzięki misternym szczegółom pozwala opowiadać całkiem nowe opowieści, a równocześnie pozostawia czytelnika w oczekiwaniu, co wydarzy się na następnej stronie. Książka jest aktywna plastycznie, Znamienna rzetelność ilustratora sprawia, że każda rozkładówka jest niepowtarzalna, odmienna.
Użyty na okładce matowy kolor indygo, spójny z wewnętrzną kolorystyką książki, nawiązujący do orientalnych barw Wschodu, , stanowi dodatkowy element dekoracji, tworzy rodzaj szaty okrywającej tajemnicę baśni zawartej wewnątrz.
Nawiązanie do akwarelowej, malarskiej formy obrazu nasuwa myśl o ciągłej obecności i kontynuacji klasycznej polskiej szkoły ilustracji książkowej, współtworzonej m.in. przez Janusza Grabiańskiego, Józefa Wilkonia, Zdzisława Witwickiego, Marii, Ekier
Rec. Krystyna Rybicka.
NOMINACJA GRAFICZNA KSIĄŻKA ROKU 2012