Tekst: Marcin Szczygielski
Warszawa 2009, Instytut Wydawniczy „Latarnik”; 595 s.; 21×14,5 cm; ISBN 978-83-60000-32-8
Pewnego dnia życie dwunastoletniej Omegi zamienia się w grę komputerową. Kluczem do pokonywania kolejnych poziomów jest wykonywanie zadań i poleceń, nadsyłanych smsem. Zadanie wykonane nieprawidłowo skutkuje utratą życia.
Scenerią dla przygód bohaterki jest Warszawa przekształcona siłą wyobraźni autora. Grając klasycznymi motywami literackimi i kulturowymi, takimi jak modne ostatnio zombie, biurokratyczni złodzieje czasu inspirowani Endem, rozpoznania wypracowane przez psychoanalizę Junga, Szczygielski podejmuje z czytelnikiem inteligentny, postmodernistyczny dialog. Klarowna, etapowa struktura gry umieszczona w dopracowanej i nietuzinkowej rzeczywistości alternatywnej Warszawy oraz ciekawy eksperyment narracyjny, ustawia Omegę obok powieści takich twórców fantastyki jak Neil Gaiman i China Mielville. Podobnie jak oni, Szczygielski ucieka od schematów i tworzy oryginalny, pełen rozmachu świat.
Omegę da się interpretować w kategoriach bildungsroman – powieści o dojrzewaniu. Każdy poziom gry stanowi kolejny etap rozwoju osobowości bohaterki. Co czeka ją na końcu? Zwycięski krok w świadome dorastanie czy klęska oznaczająca utratę tożsamości?
NAGRODA LITERACKA KSIĄZKA ROKU 2010
rec. Anna Maria Czernow